čtvrtek 25. května 2017

Veganem chutně, levně, výživně 4 - Lokální vegan

O tom, že je lokální veganství tou nejekologičtější variantou veganství zřejmě není pochyb. V prvním díle byla zmínka o lokálním veganství a nyní bych chtěla toto téma rozvést trochu podrobněji.

Nejvíce mě pobaví věta, že vegani zatěžují planetu více než masožrouti, protože jí jen samá avokáda, banány a další plodiny dovezené přes celou planetu. Ano, i veganská strava může být ekologicky zatěžující, když budete jíst převážně dovozové potraviny, ale znám spoustu veganů a většina z nich dbá i na ekologický dopad svého stravování a tak povětšinou exotické potraviny zařazují výjimečně.

Celý rok je možné v České republice jíst pestře a lokálně. A navíc i dost ušetříte, protože české jahody v červnu jsou levnější než španělské jahody v prosinci atd.

Co tedy během roku jíst?

Dostupnost obilovin a luštěnin je téměř bezproblémová a proto není potřeba se nijak zvlášť omezovat a vybírat. Osobně jsem přidala typy, které obiloviny a luštěniny se nejvíce hodí pro dané období, ale zařazení do jídelníčku je na vás.

pondělí 22. května 2017

Krtkův dort

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bezlepkové
Bez pšenice
Bez cukru
Bez palmového oleje

Krtkův dort byl asi mým nejoblíbenějším dezertem. Co jsem na veganské stravě, tak jsem jej ale neměla. Vzhledem k tomu, že jediná alternativa nabízená v cukrárnách, kavárnách, piknicích či festivalech je s kokosovou šlehačkou, kterou nemůžu ze zdravotních důvodů, zůstával mi Krtkův dort jen matnou vzpomínkou.
Postupně jsem objevovala různé veganské šlehačky, ale žádná ve mě nevzbuzovala dostatečnou důveru, abych ji použila do tohoto dortu.

Až nedávno, když jsem dělala dort s krémem z irského mechu, napadlo mě, že toto je ono! Že i já vyzkouším a po čase si pochutnám na mém milovaném Krtkově dortu!

pátek 19. května 2017

Veganská / Superfood / Detox kuchyně - recenze

Dnešní recenze bude zahrnovat rovnou 3 novinky z nakladatelství Svojtka a to Veganskou kuchyni, Superfood kuchyni a DETOX kuchyni.
Pro společnou recenzi jsem se rozhodla proto, že knihy jsou dost podobné, jak obsahově, tak tematicky, tak by asi byla pro vás čtenáře nuda číst třikrát během krátké doby to stejné.

Rozhodla jsem se pojmout tuto recenzi trošku jinak a opravdu ji otestovat naplno. Jelikož jsem za poslední dobu dost přejedená stále se opakujících jídel, vypsala jsem si na 14 dní jídelníček, kam jsem zakomponovala 12 jídel z těchto kuchařek a vařila jsem, testovala a ochutnávala.

neděle 7. května 2017

Jáhlový dezert (nejen) pro nejmenší

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bezlepkové
Bez sóji
Bez palmového oleje
Bez cukru
Pro děti 

Dneska jsem Stellince opět připravila jáhlový dezert, který je banálně jednoduchý a přitom se po něm může utlouct. Stačí pouhé 3 suroviny a věřím, že si tuto dobrůtku zamilují i ti největší rýpalové v jídle. Na dezertu oceňuji podobnost s pudingem, přičemž výživová hodnota je mnohem lepší. Díky jáhlám dodáte tělu dostatek kvalitních bílkovin, železa, hořčíku, vápníku, mědi a vitamínů skupiny B. Ořechy (například vlašské, jaké jsem použila já) zas dodají spoustu zdraví prospěšných tuků omega 3, zinku a třeba i vitamínu E. :-)

Suroviny (4 porce po 125 g):

Vegan recepty - recenze

Opět jsem si pro vás připravila pár recenzí nových kuchařek. Dnes vám představuji další český počin od Ivanky Vávrové "Vegan recepty". Knihu si můžete zakoupit přímo na stránkách autorky, která kromě vaření rovněž dělá životní koučku a radí lidem nejen s jejich jídelníčkem a životním stylem. Určitě se na její stránky mrkněte.

Útlá knížečka obsahuje autorčiny nejoblíbenější recepty, které mají neveganům ukázat, že rostlinná strava není náročná, nudná a ani drahá. Knihu, dle slov autorky, Ivanka vydala zejména na popud svých klientů, neboť si přála mít vše potřebné v jednom. A vzhledem k tomu, že se jedná o první díl, můžeme se těšit na pokračování.