26/52: Jáhlovo-pohankové sušenky

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Bezlepkové
Intolerance laktózy
Bez cukru

Tento týden si dávám bez lepku... Chtěla jsem si vyzkoušet, zda mi bude lépe a taky zda to bude mít nějaký vliv na trávení kojeného miminka a na bolesti bříška... Přeci jen lepek je dost diskutované téma, tak jsem se rozhodla to zkusit. Dnes jsem třetí den bez lepku a jsem spokojená, cítím se dobře. Jediné co mi chybí je to, že si nemůžu uvařit běžné věci na které jsem zvyklá a musím více vymýšlet... A hlavně nejde jen tak vzít kus chleba, pomazánku a večeře je na světě :-), ale člověk musí víc přemýšlet a vařit... Ale to je jen o zvyku...
A tak tento týden víc vařím a peču, zkouším nové recepty a jsem nadšená z nových objevů.
Velký oříšek nastává u bezlepkového pečení a nedej bože, když chcete recept ještě bez živočišných komponentů, kokosového oleje a různých "super" bezlepkových pečících směsí, bez palmového oleje a ještě k tomu zdravý a bez cukru :-), to už je úkol hodný mistra.
A tak jsem se do této výzvy pustila naplno, zapojila svou intuici a výsledkem mi jsou nejlepší zdravé, veganské sušenky bez lepku, jaké jsem kdy pekla. Nevěříte? Vyzkoušejte...

Suroviny (cca 16 sušenek):

6 vrchovatých lžic uvařených jáhel
16 datlí
150 ml vody
1/2 hrnku bezlepkových vloček (dejte ty, které máte doma. Já použila ovesné bezlepkové.)
1 hrnek hladké pohankové mouky
1 lžička kypřícího prášku bez fosfátů
2 lžíce arašídového másla (pro malé děti nahraďte mandlovým máslem)
3 lžíce sirupu (rýžový, datlový nebo javorový či agávový)
1 lžíce chia semínek

na ozdobení:
hořká čokoláda
borůvky

Datle zalijte vodou a nechte je alespoň 20 minut luhovat. Poté je rozmixujte na kaši. Jáhly, vločky, mouku, arašídové máslo, kypřící prášek, sirup a chia semínka promíchejte spolu s datlovým pyré. Z hotového těsta tvořte kuličky, které dávejte na plech vyložený pečícím papírem a lehce rozmáčkněte. Na každou sušenku dejte pár kousků posekané čokolády a několik borůvek.
Pečte v předehřáté troubě při 180°C dozlatova (zhruba 20 minut).

A tady další verze s malinama a rybízem.... Doporučuji těm, kteří milují kokos nahradit vločky v této kombinaci kokosem, bude to lahůdka o které si mohu nechat leda zdát kvůli alergii na kokos.


Sušenky vyzkoušela i Terezka Ř. a napsala mi k nim toto: "Dnes jsem zase podle tebe pekla Leni, ty skvělé jáhlovo-pohankové sušenky. Ty jsi prostě hvězda. No, musela jsem se hodně krotit, aby také nějaké zbyly na ochutnávku i pro ostatní. :-)" 


Komentáře

  1. Taky jedu třetí den bezlepku a bezcukru. Včera jsme byli s J. na vegan zmrzlině (teda on si dal a já jsem ochutnala) a přišlo mi to neskutečně sladké a hlavně jsem tam rozeznávala, že je to klasický bílý cukr a žádná jeho zdravější alternativa :)). Bez lepku je to pro mě taky těžké - jak píšeš - nejde si dát na večeři rychlovku chleba s pomazánkou, ale musíš se pěkně zamýšlet. Já s tím začala kvůli akné a zažívacím potížím, tak uvidíme. Zatím se pleť krásně hojí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Klári. A jak se zatím cítíš? Já mnohem lépe, akorát mi přijde, že tím jak nemám to pečivo, tak trávím skoro všechen volný čas v kuchyni :-D ... Dneska jsem snídala výborné lívanečky z quinoy (recept bude v sobotu) a musím říct, že to byl těžký luxus.... Já zkouším bezlepku kvůli malé, zda se to nějak projeví na kojení a na bolení bříška, přeci jen lepek dost nadýmá sám o sobě, tak uvidíme... zatím vidím zlepšení, uvidíme po pár dnech ;-)

      Vymazat
    2. Zatím dobře, ale přesně tak - trávím v kuchyni hodně času :-D..což při mém poklusu je těžké. Ale zase je to dobrá výzva, protože mě to nutí si dát fakt něco pořádného - včera např. místo chleba s pomazánkou jsme měli pečený falafel se salátem a hned mám lepší pocit. Spíš mě přijde, že jsem už třetí den nafouklá, takže nevím jestli jde o nějaký detox?

      Vymazat
    3. Tak to ti Kláry neporadím... Já žádné nadýmání nemám a je mi naopak o hodně lépe, takže hodlám pokračovat ;-)

      Vymazat
  2. Zaujalo mne, že zatracujete kokosový olej..je na něm něco špatného?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krásný den Dano, nezatracuji kokosový olej, ale palmový, kvůli způsobu, jakým se získává. Kokosový olej nepoužívám ze zdravotních důvodů - mám na něj alergii :-). A právě většina veg receptů, kde není palmový olej, obsahuje právě olej kokosový, což je pro mě problém ;-)

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den

Oblíbené příspěvky