Domácí čínská kuchyně - recenze

V dnešní recenzi se podíváme na zoubek čínské kuchyni. Kuchařskou knihu Domácí čínská kuchyně má na svědomí Gok Wan, britský kuchař, ale především stylista. Více o Wanově tvorbě si můžete přečíst na jeho webových stránkách ZDE. V originále kniha (Gok Cooks Chinese) vyšla již v roce 2012, pro české čtenáře je k dispozici od konce roku 2015 a vydalo ji nakladatelství IKAR. Knihu si můžete zakoupit ZDE.

Abych se přiznala, tak jak se celkem orientuji v japonské, thajské, laoské, vietnamské či indické kuchyni, tak v čínské mám hrubé nedostatky. A jako správný gurmán jsem se chtěla dozvědět více.
Zvolila jsem pro rozšíření svých obzorů právě tuto knihu a byla jsem více než zvědavá, zda zde najdu i čínské pokrmy vhodné pro vegany, neboť asijská kuchyně je bohatá na čistě rostlinné pokrmy (má nejoblíbenější kuchyně je zřejmě indická, neboť 200 (až 400 milionů, podle zdrojů) milionů lidí živících se vegetariánsky po staletí, již umí připravovat naprosto vyladěná vege jídla :-)).
Když bych hodnotila tedy čínskou kuchyni jen podle této knihy, jeví se mi jako kuchyně plná rybí a ústřicové omáčky v závěsu s přemírou masa, ryb a vajec. Bohužel (pro mě) je zde minimum čistě rostlinných jídel a u většiny mi přijde nemožné recepty předělat do veg variant a to hlavně z toho důvodu, že většina jídel je postavená na mase, jakožto hlavní ingredienci.
Tudíž mně osobně kniha může posloužit jen jako zdroj inspirace, co se ochucování týče, nikoli k přímému vaření.

Na knize oceňuji úvod, kde jsou čtenáři seznámeni se stěžejními ingrediencemi čínské kuchyně. Já osobně nejčastěji používám a naprosto miluji arašídový olej, sójovou omáčku (používám Shoyu nebo Tamari), sezamový olej, lotosový kořen (báječný na odhlenění při chřipkách :-) ), tohu a výhonky mungo fazolí.
Naopak jsem nikdy neměla a ráda bych ochutnala červené tofu (gui gee), pak - čoi (ano, stydím se, ještě jsem tuto zeleninu nejedla) a vodní kaštany. Určitě se po těchto specialitách v obchodech a asijské tržnici podívám.
Kniha je rozdělena do osmi kapitol a Gok ás seznámí s jeho nejoblíbenějšími jídly z Tradičního čínského občerstvení, s Čínskou nedělní pečení Dim sum, s oblíbenými jídly rodiny Wan, s Tradičními čínskými jídly, s Jídlem z ulice, s jídly servírovanými na Slavnostní tabuli, s Divy z jednoho hrnce a na závěr vám představí několik Moderních jídel.

Je opravdu čínská kuchyně jen samé maso? Nebo byste mi doporučili nějakou jinou kuchařku? Za vaše tipy děkuji. Případně ocením, když mi pod článek napíšete, která čínská jídla máte nejraději. A já se hold budu v čínské gastronomii vzdělat ještě někde jinde.

Kniha se mi moc líbí, jak je zpracovaná, nafocená. Je poznat, že původním nakladatelstvím je Penguin Books, které stojí za knihami Jamieho Olivera. Podobnost ve zpracování je víceméně identická, zejména z Jamieho průvními knihami.
Bohužel vegetariáni ani vegani si zde moc receptů nenajdou. Pokud bych měla hodnotit zdravou stránku receptů, mohu říct, že většina receptů je lehkých, svěžích a zajisté zinovují kuchyň všem nevegetariánům :-).

Přeji krásný den



Komentáře

  1. Mozna takhle vypada moderni cinska kuchyne uvarena v Anglii. :) Me vzdy zajimala cinska medicina a z ni vychazejici doporucene pokrmy a ingredience a neprijde mi,ze by byla postavena na masu. Spise naopak a kdyz,tak s mirou. Vlastne vseho s mirou,cehoz se snazim drzet ja :)(sice nejsem vegetarianka ani veganka,ale kdyz uz jim maso a mlecne vyrobky a vejce,tak jedine organic. Bydlim v Anglii a tady je vse bio dobre dostupne,myslim,ze i cenove,kdyz toho clovek nesni kila denne :) Jinak diky za blog,narazila jsem na nej nahodou a zrovna v case dalsiho tehotenstvi a taky hodne resim,k cemu je vlastne maso a cim ho zivinove dostatecne nahradit. A vlastne i memu 15ti mesicnimu synovi,aby mel ale vse potrebne.

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za pěknou recenzi. Už delší dobu si říkám, že bych potřebovala nějak oživit svůj repertoár, co se týče jídelníčku, a čínskou kuchyni máme s přítelem fakt rádi, takže kuchařku objednávám. Mimochodem, zrovna jsem koukala na Lidl leták, konkrétně tady, a od pondělí tam mají asijský týden, takže si na to vaření aspoň pořádně nakoupím. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den

Oblíbené příspěvky