Letní kuchyně - recenze

Letní novinkou nakladatelství Slovart je barevná kuchařka plná slunce a vůní od Tanjy Dusyové "Letní kuchyně". Knihu můžete zakoupit třeba ZDE. Tímto děkuji za recenzní výtisk.
Na úvod bych ráda poznamenala, že kniha není veganská ani vegetariánská, nýbrž obsahuje spousty úžasných inspirací pro letní vaření. Osobně bych si ale představovala pod letním vařením méně masa a více zeleniny a ovoce.

Recepty v knize jsou rozděleny do sedmi kapitol s krásně letním členěním - Zelená se, zelená, Piknik v přírodě, Sen noci svatojánské, Vedřiny, Slaďoučké ovoce, Čerstvá a plná slunce a Prázdninová nálada.
Mně osobně nevadí neveganské kuchařky a ráda se inspiruji a veganizuji veškeré recepty, nedělá mi problém nahradit maso seitanem, sojovými plátky či třeba luštěninou, vejce hraškou, lněným semínkem, kypřícím práškem či jablečným pyrém nebo mléčný výrobek sojovou, rýžovou nebo ovesnou alternativou, ale vím, že někteří vegani ze zásady neveganské kuchařky nekupují, protože nechtějí podporovat masový průmysl v jakémkoliv směru. Můj nejoblíbenější kuchař je Jamie Oliver a třeba u něj mě baví jeho vývoj od zcela běžných, převážně masových jídel, kde zelenina hrála jen roli příloh a salátů až k nynějšku, kdy každá kniha obsahuje spoustu veganských a zdravých receptů. :-) A to nemluvím o jeho boji za zdravé stravování ve školách, snaze naučit lidi nekupovat odpad a nepodporovat velkochovy a další.
No, ale nyní zpět k Letní kuchařce...
 Jak už jsem psala, kniha mne inspirovala k mnoha jídlům. Některá, které znám už roky jsem jen vyzkoušela v novém kabátku, jako například ratatouille s citronem naloženém v octu :-) nebo do lilkového dipu jsem přidala kousek máty, mňam. Vyzkoušela jsem rovněž i bezinkovou šťávu, kterou znám od mamky. Tato varianta je lahodná a taková voňavější :-). Se sodou, kostkami ledu a plátkem citronu je tím pravým letním osvěžením.
Výbornou alternativa opékání špekáčků jsou pro vegany (a nejen pro ně) hadi na klacku. Znáte? V kuchařce se jmenují Stockbrot a zdejší varianta chuťově připomíná ty dlouhé hospodské slané tyčinky s kmínem. Chutnali i taťkovi a to je co říct. Ochucení kynutého těsta koriandrem byla výborná volba. Hady na klacku znám už dlouho, ale upřímně tato varianta je perfektní. Poprvé šli hadi z klacku krásně sundat díky autorčině tipu na naolejování klacku a díky droždí byli krásně nadýchaní a přitom křupaví.
Kuchařka je nádherně designově zpracovaná, plná prosluněných, barevných fotografií, které jako by vás přenesly na piknikovou deku či k onomu ohni. Líbí se mi, že kniha má duši a díky fotografiím je jedinečná. Moc se mi líbí. Autorka zvolila pro knihu krásné propojení s létem, kdy jsou recepty koncipovány od období, kdy léto začíná, přes parná vedra až po dozvuky babího léta, kdy se loučíme s prázdninami a vzpomínáme na jídla, která jsme mohli ochutnat na dovolené například u moře.
 V knize najdete spoustu tipů i na letní klasiku v podobě zavařování - džem z pečených slív, jahodovo-malinový rosol, meruňkové čatní nebo recepty na likéry, šťávy či pálenky. Nevím, jak u vás, ale zavařovat léto do sklenice je u nás doma tradice a já si nedokáži představit prázdniny bez vylizování jahodové marmelády z desetilitrového hrnce či vůně horkého okurkového láku (ze kterého se mému muži dělá špatně, protože nesnáší vůni horkého octu). :-D
Pokud hledáte knihu, která vás provede letním vařením i nevařením, podívejte se v knihkupectví po této. Jídla vás inspirují a nejeden recept vás vrátí do dětství. Ale očekávejte i cizokrajné suroviny typu fíky, melouny apod., které zřejmě ve vašem dětství nefigurovaly, i když kdo ví, třeba jste měli babičku Chorvatku či Italku nebo jste s rodiči trávily celé léto u moře :-).