Optimum 600 - recenze

Zájemci o odšťavňovač můžou uplatnit slevu ve výši 540 Kč. Stačí v objednávce zadat heslo: 
LS-Optimum-Mixer
Sleva se vztahuje na mixéry řady 9400, 9200, G2.1, odšťavňovače 600 a 700, H3000 a Julavie .

Jelikož poslední recenze na můj mixér Optimum 9400 se stala jedním z nejpopulárnějších článků na blogu, pochopila jsem, že máte takovýto typ článků rádi. Velice mě těší váš zájem a doufám, že jsem těm, kteří mi psali na email ohledně dotazů na mixér, poradila dostatečně. Pokud jste si mixér objednali, zajímali by mě vaše zkušenosti. U mě zatím nadšení přetrvává a i po půl roce používání jede mixér denně a to mu dávám opravdu zabrat. Největší záhul dostává při přípravě ořechových másel či hummusu :-). Rozhodla jsem se, že sepíšu druhou recenzi o dalším spotřebiči, který mám doma a jsem s ním spokojená a to o odšťavňovači Optimum 600. Ještě mě napadlo, měli byste zájem i o článek opačný? Které přístroje mám doma a nejsem s nima spokojená? Co byla špatná koupě?


Nejprve bych přidala pár informací o mých zkušenostech s odšťavňováním. 
První zkušenosti s odšťavňováním vedou k odšťavňování citronů, pomerančů a grepů na klasickém skleněném lisu na citrusy, který má doma nejspíše každý. Pokud potřebujete jednou týdně vymačkat šťávu z pár citronů/pomerančů, tak je tento lis dostačující. Jen se do toho musíte opřít :-) a zabere vám to trochu času. Naproti tomu čištění je banální a stačí proud teplé vody :-). Nyní jej používám, když chci kamkoliv použít citronovou šťávu. Je to jednodušší, než složitě loupat citron a pak ho odšťavňovat. Výhodou je nízká pořizovací cena a skladnost :-). Plastovou verzi seženete v domácích potřebách za 50 Kč. 
Pak mi nabídla známá, že má doma starý odšťavňovač a jestli si jej nechci vzít. Byl tuším z Německa z 80. let. Tak jsem si jej vzala a odšťavňovala si pomeranče a jablíčka. To bylo asi před 10 lety. Šlo to, šlo to těžko a ztuha. A vyčistit stroj bylo na půl dne :-). A odšťavnit zelenou zeleninu? To absolutně nešlo... Vhozený špenát se jen pomačkal a skončil v odpadové nádobce. Vypadal nějak takto. Šťávy z ovoce a zeleniny bylo málo a tvrdší kousky nedával vůbec. 

Pak jsem dostala na Vánoce od manžela (tehdy ještě přítel) v roce 2010 odšťavňovač značky ETA a odšťavňovala jsem pořád. Ale.... Odšťavňovač byl na bázi odstředivky a opět listovou zeleninu nezvládal a díky odšťavňování tvrdých kusů se  brzy otupilo struhadlo, které rozmělňovalo ovozel a od té doby se mi dařilo odšťavnit jen ovoce v nejlepší kondici, pevné, zralé. Z ostatního bylo jen pyré a bohužel odpadu bylo čím dál více a šťávy méně. 
Následně jsme s tátou začaly doma vyrábět rybízové víno a na vylisování šťávy jsme používali přes sto let starý lis na ovoce. Na jedné straně vytékala šťáva a ze zbytku (stopek, pecek, lístků) vylézal tuhý, absolutně suchý váleček zbytků. Byla jsem překvapená, jak parádně šnek 100 let starého stroje odšťavňuje a tak jsem na něm vyzkoušela odšťavňovat úrodu ze zahrádky. Mosazní a přes 10 kg těžký lis si bravurně poradil se vším od malin po mrkev, celer a červenou řepu. Jeho obrovskou nevýhodou bylo to, že se špatně čistil a to zejména kvůli jeho váze. Takže jej používáme jen na vína či na výrobu šťáv / marmelád. Vypadá zhruba takto, akorát je mohutnější a má jinak řešené otvory.

No díky zkušenostem se starým lisem jsem začala pátrat po novém odšťavňovači, který by byl na bázi šnekového lisu namísto odstředivky. Našla jsem i inforamace o tom, že šťáva ze šnekového je zdravější, neboť obsahuje méně vlákniny, tudíž při konzumaci šťáv denně, tak nezatěžuje trávení. 
Po dlouhém a důkladném zkoumání nabízených variant jsem se rozhodla pro stejnou značku od které mám mixér, se kterým jsem naprosto spokojená a to Optimum 600. A o něm bude dnešní recenze.

Jak jsem již uváděla, jedná se o šnekový, pomalý odšťavňovač od australské firmy Froothie. Více informací o něm můžete číst ZDE.

Pro ty, kteří nevědí, co to znamená "pomalý odšťavňovač" přidám vysvětlení. Pomalý odšťavňovač lisuje zeleninu, tak, že nedochází k zahřívání enzymů a tím si šťáva zachová více prospěšných látek. Samotné lisování je pomalejší než u jiných tipů odšťavňovačů.

Klady
- mezi největší klady tohoto přístroje řadím to, že odšťavní i bylinky, saláty a další drobnou zeleninu a ovoce
- snadno se skládá a rozkládá
- další výhoda je to, že se odšťavňovač snadno a dobře čistí. Pro mě osobně je toto jedním z nejlepších přínosů, neboť i když jej neumyjete hned a drť vám v něm zaschne, tak máte odšťavňovač umytý za minutu. U předchozích přístrojů jsem kolikrát drhla i 15 minut. Ideální je přístroj opláchnout hned, to pak máte bez námahy. Pokud jej používáte denně, doporučuji části umývat jednou týdně v myčce a jednou měsíčně v octu, abyste se zbavily usazenin. Jediná hůře čistitelná část je u východu drtě, kde je takový gumový proužek, který zabraňuje rychlému odchodu drtě z odšťavňovače. Já si u čištění pomáhám špejlí.
- odpadní drtě je minimum a je skoro suchá, když porovnám množství odpadu z předchozích odšťavňovačů, tak tento získá z ovoce a zeleniny opravdu maximum
- získám opravdu jen čistou šťávu s minimem vlákniny a pocitově se cítím lépe než po vypití šťávy z odstředivého odšťavňovače
- zvládne odšťavnit i stonky brokolice a jiné "dřevnaté" části, které jsem používala jen do polévek nebo je vyhazovala na kompost.

- dá se využít i na přípravu džemů či šťáv.... Prostě si odšťavníte rybíz, maliny apod. a pak jen povaříte s cukrem a pektinem a máte super džem bez semínek (pokud je nemáte v marmeládách rádi :-))
- odšťavňovač má 10 let záruku na motor a 5 let na zbytek :-) což si myslím, že je v dnešní době více než dobré ;-)
- skvělá komunikace s prodejci
- k odšťavňovači jsem obdržela i knížečku se 100 recepty na šťávy :-)


Zápory
- tvrdou zeleninu (batáty, dýni, mrkev,...) je dobré nakrájet na menší kousky. Přístroj zvládne i velké, ale přijde mi to zbytečně namáhavé.
- listovou zeleninu je také dobré přepůlit, u delších listů se může stát, že se zamotají nad lisem a nevylisuje se vám všechna šťáva.
- nejlépe odšťavní čerstvou zeleninu/ovoce.... stejně jako každý odšťavňovač. Čím starší zelenina, tím méně šťávy a více drtě. Já třeba zapomenutou mrkev odšťavním a z drtě udělám karbenátky ;-).

Osobně mohu odšťavňovač doporučit. Myslím si, že poměr cena x kvalita je perfektní.
Líbí se mi i komunikativnost prodejců, není problém se s jakýmkoliv problémem obrátit a rychle a ochotně mi odpověděli.
Na výběr je ze čtyř barec - šedá, červená, černá a bílá. Já zvolila stejnou barvu jako mám u mixéru - šedo-černou. Aby mi to pěkně ladilo :-).

Zájemci o odšťavňovač můžou uplatnit slevu ve výši 540 Kč. Stačí v objednávce zadat heslo: 
LS-Optimum-Mixer
Sleva se vztahuje na mixéry řady 9400, 9200, 600 a 700.


Recepty na vyobrazené šťávy budou v jednom z následujících článků :-).

Pár tipů:

Skvělý dokument o muži, kterému odšťavňování zachránilo život se jmenuje Tlustí, nemocní a téměř mrtví, který vřele doporučuji. Já osobně teda nejedu na šťávách celé dny a teď v létě mi více chutná ovoce vcelku, ale minimálně 1x denně si šťávu připravím. Momentálně má nejoblíbenější kombinace je mrkev se zelenou petrželkou. Chuťově teda nic moc, ale petrželka obsahuje tolik železa, že se přemůžu a každý den alespoň 2 dcl vypiju. Naopak Stellince tato kombinace chutná moc :D.

Dobrou knihou ve které najdete vše o odšťavňování je "Moderní odšťavňování - kompletní průvodce". Recenzi na knihu si můžete přečíst ZDE

Komentáře

  1. Mocc hezky napsané. Mé zkušenosti jsou podobné a jsem ráda, že jsi mi je jen potvrdila :) Těšíme se na recepty :)

    OdpovědětVymazat
  2. Me to neda, abych se nezeptala. Proc je mrkev s petrzelkou protazena strojem prinosnejsi, nez kdyz ji snis jen tak? Ta stava je prece jen tak dobra, jako vstupni suroviny a kdyz jsou dobry suroviny, tak proc je odstavovat? Proste mi zatim jeste nikdo nevysvetlil, proc je stava lepsi nez miska salatu. Mozna je vic cooooool, ale urcite neni zdravejsi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ahoj. Jistěže můžeš sníst mrkev i petrželku jen tak, to nikdo nepopírá ;-). Já osobně si ráda šťávu dám, protože tak do sebe dostanu v jedné sklenici mnohem více zeleniny/ovoce. Je pro mě jednodušší odšťavnit kilo mrkve a vypít šťávu, která neobsahuje tolik vlákniny a tudíž tak nezatěžuje trávení než sníst kilo mrkve ;-). A třeba u té petrželky - tak já ji nesnáším a jen v podobě šťávy s mrkví ji do sebe dostanu pořádnou dávku :-). Krásný den

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den

Oblíbené příspěvky