Pečeme zdravě bez lepku - recenze

Na předchozí recenzi "Vaříme zdravě bez lepku" navazuje další publikace "Pečeme zdravě bez lepku", kterou vydalo nakladatelství Vašut.

Knihu mají na svědomí opět Němky CH. Schafer a E. Stemmer.

Začnu pozitivy. Na knížce se mi velice líbí teoretická část, která je bezkonkurenční. Na přebale knihy najdete soupis všech bezlepkových mouk a obsah živin v nich. Dozvíte se například, že na vlákninu je nejvíce bohatá sojová mouka, naopak na vitamín B6 mouka quinoová a na tuk nejchudší je bramborový škrob. Najdete tu i lepkové mouky, abyste mohli udělat srovnání.
Teoretická kapitola "Pečení při celiakii" obsahuje přehršle rad a tipů, jak si nemoc zpříjemnit a z bezlepkového pečení udělat zážitek v objevování nových věcí, nikoli noční můru.
Pozitivem je i nízká cena, kdy za pár korun dostanete do rukou publikaci, která má vyšší informační přínos než bezlepkové kuchařky několikanásobně dražší.

Praktická část je rozdělena do 12 kapitol, kdy se přes Základní recepty, Chléb a žemle, Svačinky, Chleby z domácí pekárny, Buchty a koláče, Dorty, Pečené moučníky, Pohoštění a Mlsání dostanete až ke klasickým dezertům, které připravujete na Velikonoce a Vánoce. Poslední kapitolou je Něco navíc, kde si můžete vyzkoušet bezlepkové odpalované těsto, knedlíky či sladký nákyp.

Pokud by se kuchařka jmenovala pouze "Pečeme bez lepku", tak bych ji zřejmě neměla co vytknout, protože se jedná o opravdu povedený soubor bezlepkových močníků a pečiva, které jsou doplněné perfektními informacemi. Ale vadí mi tam to slovo "zdravě". Snažím se být objektivní a pod pojmem "zdravá strava" nebýt tak striktní, ale opravdu si myslím, že do zdravého pečení a zvlášť u celiaků nepatří bílý cukr a mléčné výrobky.
Moje celkové doporučení knihy zní asi takto... Pokud hledáte inspiraci na běžné pečivo a moučníky vhodné pro celiaky, tak jste zde správně a podle této knihy se naučíte péct všechny možné dobroty tak, aby vám neubližovaly (co se lepku týče). Ale pokud sháníte opravdu zdravé bezlepkové recepty, budete si muset recepty upravit (bílý cukr nahradit například panellou a snížit množství, mléčné výrobky nahradit například rýžovými alternativami) nebo hledat jinde.
Opět není kniha vhodná pro vegany, neboť veganské bezlepkové pečení chce trochu více poznatků než jen nahradit bílou mouku bezlepkovou, neboť bez vajec se peče hůř a u bezlepkového pečení to platí dvojnásob a proto doporučuji spíše bezlepkové kuchařky od veganek/veganů, kteří mají více zkušeností s tímto pečením (nebo i zde na blogu najdete plno bezlepkových, ověřených veganských dobrot).

Knížku hodnotím 3* z 5*.