Domácí sušení - recenze

Novinka z nakladatelství Slovart "Domácí sušení" od autorky Michelle Keogh mne naprosto okouzlila. Očekávala jsem opět další knihu do sbírky RAW kuchařek, kde budou jen samé vitariánské recepty, ale moje očekávání bylo překonáno a dostala se mi do rukou kniha, která je naprosto pro všechny. Není tu žádné vyčlenění stylu a nemusíte se tak bát, že by recepty byly přísně vyhraněné. Naopak, na své si přijdou všichni. Bohužel (pro mě) jsou zde recepty i jen pouze vegetariánské a dokonce i masové, ale těch je minimum, spíš jako ukázka toho, co vše se dá doma usušit.

Kniha je krásně zpracovaná. Líbí se mi, že to není o precizním vystylovaném designu, ale naopak fotky jsou krásné, jednoduché, takové domácí. Přijde mi, že se to poslední dobou až přehání a i když jsou některé kuchařky skvosty, tak často mám pocit, že tak dokonalé jídlo se mi nikdy nemůže podařit a tady to vypadá, jakoby bylo jídlo připravené mnou a u mě v kuchyni (jen ty fotografie jsou lepší ;-). A to se mi moc líbí.
Z fotek na mě dýchá domácí atmosféra, čistota, minimalismus.❤

Kniha je rozčleněna do 14 kapitol. V první kapitole autorka seznamuje se Základy domácího sušení potravin. Dozvíte se například jaké vlastnosti by měla mít dobrá sušička potravin, proč je dobré před sušením ořechy a semena namáčet a jak dlouho, jak uchovávat sušené potraviny či které další nástroje vám usnadní přípravu potravin na sušení.
Druhá kapitola "Ovoce" obsahuje spoustu receptů na rychlou a snadnou přípravu sušených pochoutek. Na své si přijdou začátečníci i pokročilí. Ihned jsem musela vyzkoušet Skořicové jablečné kroužky, které jsme si doma zamilovali. A přitom je to tak snadné - jablíčka zbavíte jádřince, nakrájíte na kolečka, posypete skořicovým cukrem a sušíte při 57°C zhruba 12 hodin. Výsledkem jsou výborné skořicové, křupavé "sušenky", které sníte na posezení.
Kromě klasického jednodruhového ovoce mě zaujaly například meruňky máčené v amarettu nebo dvakrát sušené kokosovo-vanilkové banány.
Ve třetí kapitole "Zelenina" se naučíte skvělou sušenou mrkev s omáčkou tamari, kořeněné sušené batáty nebo různé druhy zeleninových chipsů.
Ve čtvrté kapitole "Trubičky a placky z protlaku" se naučíte výborné pochoutky, které jsou ideální na cesty a milují je především malé děti. Podotýkám, že příprava je trošku náročnější, neboť si musíte z ovoce nejprve připravit protlak, ale to nic nemění na tom, že výsledek bude stát za to. Jakmile se dostanu do Makra a koupím arašídy na výrobu arašídového másla, chci vyzkoušet jahodovo-arašídové trubičky, neboď v mrazáku ještě mám trošku jahod, které budou dokonalé na pyré a v kombinaci s arašídy půjde určitě o dobrotu.
Pátá kapitola je věnována sušenému masu, tu komentovat nebudu. Šestá kapitola obsahuje recepty na recepty ze sušených ořechů a semen. Ať už milujete slané zobání k televizi, nebo jen potřebujete doplnit zdravě bílkoviny, selen, zinek atd., určitě si přijdete na své. No nezní úžasně kešu s limetou a mletými papričkami chipotle nebo mandle v kakau a skořici?
Sedmá kapitola "Chipsy a chlebíčky" vás naučí připravovat bezlepkové "pečivo" z pohanky, kukuřice, lněných semínek nebo třeba máku. Jelikož jsem milovnice cibule a máku, zaujal mě recept na cibulové krekry s mákem. Výsledek asi nebyl úplně ideální, neboť nemám dokonalou sušičku a nedržela jsem se postupu, ale chuť byla parádní. Příště zkusím opravdu dodržet postup a namísto žluté cibule použiji, stejně jak je uvedeno v receptu, cibuli bílou. Jsem zvědavá, zda se zadaří, a výsledek bude více fotogenický.
Osmá kapitola je věnována sušení bylinek a koření. Můžete si tak třeba připravit sušenou mletou cibuli či česnek, které jsou báječná ochucovadla. A taky se můžete naučit správně sušit bylinky, aby výsledek nebyl tak tmavý, jako toho bylo často u mě. :-)
Devátá kapitola je plná snídaňových tipů - od granoly přes čokoládové palačinky s banány až po různé ovocné hrudky.
Desátá kapitola přináší nápady na sušené předkrmy, které se ale dají použít jako dobrá svačina na cesty, která odolá i vysokým teplotám (například na tůru do hor apod.). Sušené falafelové bochánky, zahradní pizza či placky taco si zajisté oblíbíte.
Nechybí ani dezerty, kterým je věnována jedenáctá kapitola. Můžete si i nasušit vánoční cukroví, ať už citronové sušenky, slepované sušenky z kešu ořechů nebo bezlepkové pekanové sušenky.
Dvanáctou kapitolu tvoří tipy na hlavní jídla, kde jsou sušené potraviny jen jednou z více položek receptu. Přiznám se, že tato kapitola mi do knihy moc nepasuje, ale obsahuje jen asi 5 receptů.
Třináctá kapitola obsahuje tipy na "Pamlsky pro zvířata" a poslední kapitola přináší "Další využití sušičky" jako například pomoc při výrobě domácího jogurtu, při sušení těstovin nebo kynutí těsta.