středa 28. června 2017

Běhejte rychle. Jezte pomalu. - recenze

Ti z vás, kteří čtou můj blog pravidelně nebo sledují mé příspěvky na Instagramu (@zdravejist) si zajisté všimli, že ráda, a snažím se i často, běhám.Neběhám tedy závratné kilometry, většinou tak okolo 100 km měsíčně, ale mám za sebou už pár závodů a dokonce i jeden půlmaraton a za 3 týdny běžím další.
Proto se mi velice zalíbila kniha z nakladatelství Jota Běhejte rychle. Jezte pomalu, kterou napsala americká maratonská běžkyně, olympijská medailistka a držitelka amerického rekordu S. Flangan spolu se svou běžeckou přítelkyní, která je šéfkuchařkou, jenž ráda píše o jídle E. Kopecky.

Knihu plnou receptů vhodných při sportovním tréninku se rozhodly společnými silami vydat proto, že měly pocit, že na trhu neexistuje kniha se sportovní výživou, která by byla nejen nutričně bohatá, ale rovněž i chutná a lákavá na pohled.

Na knize se mi líbí, že ač není cílená na vegany, je zde opravdu převážná část receptů čistě veganských a našla jsem zde opravdu přehršle inspirace.

Kniha je rozčleněna do dvanácti kapitol. V první kapitole "Jezte pomalu, abyste běhali rychle" je představena myšlenka knihy. Dozvíte se například to, že tuků není třeba se obávat a jsou ve stravě běžce nepostradatelné či zde najdete příkladný sedmidenní jídelníček Shalane s odkazy na recepty v

pondělí 12. června 2017

Kynuté ovocné knedlíky

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bez palmového oleje

Zdejší recept asi nepatří příliš do kategorie zdravého jídla, ale co by to bylo za léto bez alespoň jedněch kynutých knedlíků? A pokud nemáte žádnou babičku nebo maminku, která by vám veganské knedlíky udělala, nezbývá, než si je připravit sám. Tyhle jsou nadýchané, rychlé, jednoduché a moc dobré. Zváldne je i začátečník. Opravdu.

Suroviny:

sobota 3. června 2017

Dětský vegan jídelníček - 2 roky

Často mi píšete ohledně stravování mojí holčičky, konečně jsem se dokopala k tomu, sepsat pár poznámek a tipů.
Na českém poli je stále veganství u dětí v podstatě novinka. Stále není dostatek publikací v češtině a starších veganských dětí je pomálu, tudíž ještě není dostatek zpětné vazby od jejich maminek.
Proto si myslím, že je důležité poznatky a vědomosti šířit, aby to další maminky měly jednodušší :-).

Časem bych se ráda dostala i k prvním příkrmům, těhotenství a kojení, tak snad to bude dřív než s dalším dítětem :-).

Na začátek bych ráda podotkla, že bez základních principů zdravého stravování se při sestavování dětského veganského jídelníčku neobejdete. Pokud se tedy stravujete nezdravě, tak u dítěte začněte se zdravou a pestrou stravou. Znám spoustu veganských maminek a všechny stravu řeší mnohem více než konvenčně se stravující maminky. Ale nebojte se, není to žádná věda.

Na co si dát pozor!

Správně sestavená veganská strava zajistí dostatek všech potřebných živin s výjimkou B12 a v zimních měsících vitamínu D. Proto se přikláním k doporučení Světové zdravotnické organizace a doporučuji pravidelně suplementovat.

S B12 jsme začali zhruba v 15. měsíci, kdy příjem pevné stravy začal být větší než kojení. Doplňujeme tekutý vitamín B12 od firmy Marnys, má jahodovou příchuť a Stellince moc chutná.
O tom, proč doplňovat vitamín B12 si můžete přečíst podrobněji ve druhém čísle Vegazínu. Odkaz ZDE.