pátek 25. srpna 2017

Vaření bez vaření - recenze

Další kuchařkou k recenzi je novinka z nakladatelství ANAG od Tanyy Maher "Vaření bez vaření".
Jak již samotný název vypovídá, jedná se o další ze série dnes tolik populárních vitariánských kuchařek.
Sympatická autorka Tanya je úspěšnou bloggerkou, jenž píše informacemi nadupaný web Better Raw. V případě zájmu o více informací a receptů, doporučuji její stránky navštívit.

Jak napsat recenzi tak, aby byla čtivá a jiná než ostatní? Trošku oříšek, když píšete několik recenzí měsíčně, nemyslíte? Ráda bych na začátek poznamenala, že kvalita prodávaných kuchařek šla rapidně nahoru a téměř všechny kuchařky, které se mi dostávají do rukou jsou nádherně graficky zpracované. Proto pak na vás může působit zvláštně, když téměř každou kuchařku vychvaluji.
Osobně bych nejraději měla doma téměř každou kuchařku, která vyjde a jsem opravdu šťastná, že je z čeho vybírat. Snad i moje dílko bude jednou stejně inspirativní a povedené, jako dílka mých kolegů.

Nyní ale zpět ke kuchařce. Vaření bez vaření je zhruba mou sedmou (možná osmou) ryze vitariánskou kuchařkou, kterou mám ve své knihovničce. Všechny bez výjimky se vyznačují nadužíváním (pro nás Čechy) nelokálních surovin, které jsou často doprovázeny špatným pěstováním a ne příliš humánními podmínkami dělníků, kteří odvedou nejtvrdší práci. Mluvím konkrétně o banánech, ananasech, avokádech, kešu a dalších plodinách. A i přesto, že mám RAW pokrmy ráda, tak osobně je pro mě důležitější zdraví planety před moji chutí. Mrzí mě, že v tomto se víc shodnu s vegany než s vitariány, kteří často dávají výše ego stránku nad tu altruistickou. (Mluvím jen o lidech z mého okolí, které znám, zajisté nechci paušalizovat!) A proto si tyto nelokální potraviny dopřávám zřídka a snažím se na nich nestavět každodenní jídelníček...

Tanyyna kuchařka je nádherně nafocená, krásně zpracovaná a plná zajímavých receptů. Opět úvod kuchařky je ryze teoretický, kde autorka seznamuje s vitariánskou stravou a důvody, proč je dobré jídlo neničit vařením.
Následuje praktická část, která je rozdělena do devíti kapitol - Nápoje, Snídaně, Polévky a saláty, Hlavní jídla, Omáčky a přílohy, Dezerty, Dětské menu, Pohoštění a Na cesty.
Osobně mě nejvíce zaujaly Nápoje, Dezerty a Na cesty. Přiznám se, že mě nebaví chystat RAW jídla, protože nemám ráda kombinování syrových potravin. Když už si dám něco RAW, tak buď zeleninovou či ovocnou lisovanou šťávu, nebo dezert anebo jím ovoce a zeleninu syrovou.
(Btw... Rajčata ze zahrádky, které dozrávají na přímém slunci, které dosahuje teploty okolo 45 - 50°C, spadají ještě do kategorie RAW? :-D) Jakmile je někde sušička nebo přemíra surovin, většinou listuji dál.
V kuchařce mě opravdu zaujalo jen asi 5 - 6 receptů, což je málo a je to škoda, když jde o tak nádherný kuchařský skvost. Ale zase vím, že v těchto případech, pokud se zadaří, tak vejdou do mých stálic.
Inspirovaly mě dvě verze chia kaší, které (jednu z jablky a skořicí, druhou s kokosem) zajisté zkusím hned, jakmile si koupím chia semínka, anebo si je udělám dřív za pomocí lněných semínek. (Pokud vám hnědá přijdou hořká, zkuste použít zlatá, jsou jemnější)
Další lahůdkou od pohledu jsou Solené karamelové řezy na sladko, Čokoládové brownies, Cheesecake z bílé čokolády a bobulí a Hummus z uzenou paprikou (ale z vařené cizrny, ze syrové jsem zkoušela jednou a nikdy mě asi nebolelo víc břicho, jako tehdy).
Jak vidíte, jsou to samé sladkosti. Sledujte můj Instagram @zdravejist a určitě se tam tyto dobroty objeví.

Komu bych knihu doporučila. Milovníkům RAW stravy hledající ucelené informace o nevařených jídlech na jednom místě. Pro začátečníky, kteří rádi "vaří" podle receptů a pro všechny, kteří mají rádi hezky zpracované kuchařky.

Naopak nedoporučuji těm, kteří preferují lokální jídla a vaření čistých, nepřekombinovaných jídel.

Kniha je krásná, ale pro mě je ne moc využitelná. Proto ji hodnotím 6* z 10*.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den