středa 13. září 2017

Veganská strava pro nejmenší - příklad jídelníčku

Krásný podzimní den,
často mi na email chodí dotazy, jak vypadá jídelníček mojí dvouleté holčičky. Vypsala jsem tedy to, co jedla za poslední týden. Snad někomu poslouží jako inspirace. Jídlo pro malou vařím stejné jako pro nás jen s tím rozdílem, že ochutím jen zlehka, sůl používám mořskou s řasami nebo "solím" sojovou omáčkou tamari. Jakmile je jídlo hotové, oddělám pro malou a pak nám dochutím zbytek výrazněji.

Jídelníček bude obsahovat pouze snídaně, obědy a večeře. Svačiny většinou obstará ovoce nebo zelenina, smoothie, čerstvá šťáva, RAW tyčinka nebo občas nějaká zdravější sušenka (např. od firmy Natural Jihlava, Biopekárna Zemanka apod. nebo domácí).

Všechny luštěniny vařím s řasou.

Pondělí:
Snídaně:quinoa, ořechy, datlový sirup, jablko, skořice
Oběd: polévka z červené čočky, brambor, špenátu, kváskový chléb
Večeře: kukuřičné těstoviny, rajská omáčka z čerstvých rajčat, karbanátky ze zelené čočky (pečené na sucho v troubě)
Úterý:

Snídaně: jáhlová kaše, ořechy, konopí
Oběd: dýňové zelí, polentový knedlík, karbanátek ze zelené čočky (z pondělí)
Večeře: tofíčka (jen černá sůl, kurkuma, tofu, cibulka, trošku oleje), kváskový chléb, zelenina

Středa:
Snídaně: domácí ovesné sušenky, ovoce
Oběd: cizrna na paprice, rýže, kousek salátu
Večeře: zeleninový salát, tempeh

Čtvrtek:
Snídaně: jáhlová kaše, rozmixované meruňky s jogurtem (sojový), slunečnice
Oběd: rizoto s adzuki, zeleninou dušenou, trošku Veganlinu (rostlinný sýr)
Večeře: domácí kváskový chléb, luštěninová pomazánka


Pátek:
Snídaně: krupičná kaše ze špaldové krupice, lískooříškové máslo, kakaové boby, kokos, konopná semínka, datlový sirup
Oběd: zelené fazolové lusky, opečená cibulka, bramborová kaše
Večeře: cukeťák (cuketa, rajčata, paprika, hraška, mouka, kypřící prášek, majoránka, sůl)

Sobota:
Snídaně: fazolové brownies z celozrnné mouky, slazeno rýžovým sirupem, jablko
Oběd: rajčatovo - chlebový salát
Večeře:  cizrna po indicku, jáhly

Neděle:
Snídaně: lívanečky z kvásku z celozrnné žitné mouky, domácí meruňková marmeláda, konopná semínka, broskev
Oběd: šťouchané batáty, brambory a červená čočka, salát
Večeře: rýže, směs z cibule, rajčat a vařených fazolí

9 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. děkuji, fotíme další týden, chci to komplet i s fotkami, svačinami a dalšími....

      Vymazat
  2. Zajímavé. :) Ale pořád nevím, zda je dobré do svých názorů a postojů (jíst vegansky) zahrnovat i dítě. Nevím, každý má na to jiný názor :) Já byla vegan cca rok, ale svoje dite (kdybych nejake mela :D) bych asi nechala jíst vše. S mírou, ale vše. :)


    JANNIEBEL

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krásný den, dovoluji si oponovat. Píšete, že jste byla vegan rok. Spíše bych řekla, že jste byla na rostlinné stravě. Vegani to berou víc do hloubky, ne jen jako dietu a omezení ;-). Když říkáte, že dáte svému dítěti k jídlu vše, tak dáte třeba i psí maso, koňské, krysí apod.? My totiž nevidíme rozdíl.... Zvíře jako zvíře. Naopak nám přijde lepší, když dítě není závislé na určitých chutích a může se svobodně (bez chuťových závislostí) rozhodnout, až bude vědět, co stojí v pozadí těchto potravin... Což se u běžně stravujících dětí říct nedá... Já osobně bych se cítila dost zmatená, kdyby mi rodiče servírovali maso a sami je nejedli z přesvědčení, že je to něco špatného.... Hezký večer

      Vymazat
  3. Děkuji za Vaši ukázku. Odkdy dáváte dcerce kakaové boby? M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chvíli. Občas jí je dám, po druhém roce.

      Vymazat
  4. dakujem Vam za skvelu ukazku jedalnicka, riesim ako prejst na veganstvo u mojej skoro dvojrocnej dcerky ked sama este poriadne neviem ako kombinovat suroviny.. som vegankou cca mesiac.. skvela inspiracia a posilnenie pre mna :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Díky moc za ukázku jídelníčku, je super vidět, že i takhle malé děti baští luštěniny, když jsou na ně zvyklé od malička. Můžu se zeptat, kde jste čerpala odkdy se co může zařazovat ? Jestli třeba doporučíte nějakou knihu. Zatim ještě kojím, ale pak chci takto dítě stravovat. Díky moc

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krásný den, jde o spousty knih a sdílení zkušeností mezi veg maminkami. Taky jsem si udělala půlroční výživový kurz, kde jsme se věnovali výživě dětí. Takové základy a vhodné knihy jsou Radost ze zdravých dětí a pak Vaříme pro děti podle makrobiotických zásad.... Oboje jsou téměř veganské a to zařazování jídel je tam velice slušně rozepsáno ;-) My jsme se řídili tím, že prvně zeleninu, pak obiloviny, luštěniny a nakonec ovoce.... s příkrmy jsme začali až snad v 8. měsíci a jíst mi začala až kolem roku a půl, do té doby jen ochutnávala... teď papá hezky

      Vymazat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den