středa 24. ledna 2018

Biozahradničení - recenze

Krásný lednový den,
u nás je dnes mlha, že nevidím ani les v sousedství našeho domečku a tak jsme se rozhodly, že zůstaneme doma. Dcerku počasí tak zmohlo, že asi po měsíci usnula po obědě (už asi půl roku bojkotuje spánek přes den) a tak mám chvilku na sepsání recenze, na kterou se chystám už několik týdnů.

Chci vám představit publikaci z nakladatelství Kazda Biozahraničení - základní kurz od Petera Berga, kterou jsem věnovala svému manželovi jako jeden z vánočních dárků.

Jak jistě víte, bydlíme v domečku se zahradou a snažíme se naučit pěstovat ovoce a zeleninu v takovém množství, abychom byli co nejvíce během roku soběstační. Zatím se nám daří jen během léta a podzimu, přes zimu a jaro se musíme spoléhat na bedýnky a někdy i na zeleninu ze supermarketů.

I přesto, že jsem z vesnice, tak mě zahradničení nikdy nebavilo a brala jsem to jako nutné zlo. Mnohem radši jsem chodila k hotovému a jen mamce vyplenila záhon jahod a otrhala třešně :-D.

čtvrtek 18. ledna 2018

Vegan jídelníček (dítě 2,5 roku plus kojící maminka)

Tento jídelníček vkládám pro inspiraci, jak se doma stravujeme. Neudávám množství, protože z toho dcerka nesní víc než pár lžiček a z toho si 3x přidá. Spíš to berte jako inspiraci, jaká jídla zařazovat.

Podotýkám, že vařím tak, že jídlo ochucuji hlavně bylinkami nebo nepikantním, nedráždivím kořením. Sůl používám střídmě, přidávám při vaření a používám jen mořskou sůl obohacenou o mořské řasy.

Mimo to doplňujeme B12, přes zimu i vitamín D a dcerka dostává Opti3 (omega 3 olej)

Pondělí:
snídaně: vařená ovesná kaše s rýžovým obohaceným mlékem, lněným semínkem, kuzu (na posilení imunity), maliny, lžíce mussli od Mixit, datlový sirup, konopná semínka

svačina: sušené švestky, domácí čerstvá šťáva z mrkve, pomeranče a jablek

čtvrtek 11. ledna 2018

Vápník

Postupně budu představovat vitamíny a minerály, jejich důležitost v těle a jak zajistit dostatek při veganské stravě. Zároveň upozorňuji, že se bude jednat o stručný přehled toho nejdůležitějšího. Podrobné články píšu na toto téma do Vegazínu a budu tudíž přikládat i odkazy na čísla, ve kterých je o daném minerálu či vitamínu psáno.

Začněme vápníkem.

K čemu v těle slouží?
99 % vápníku najdeme v kostech a zubech a díky němu jsou pevné a silné. 1 % vápníku je obasaženo v krevní plasmě, kde pomáhá živinám prostupovat mezi buňkami. Je důležitý pro krevní srážlivost a spolu s hořčíkem zajišťuje správný srdeční svalový tonus.

středa 10. ledna 2018

Zapékaná zelenina

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bezlepkové

Dneska jeden chutný a efektivní recept, kterým zaujmete určitě všechny, i konvenčně se stravující. Recept zde mám již déle, ale musela jsem jej stáhnout, protože nebyl veganský. Nyní jsem ho konečně upravila a vyzkoušela ve veganské podobě a musím říct, že je to moc dobré. Samozřejmě v létě z letní zeleniny bude výsledek ještě lepší.

Přeji krásný den

Pokrm před zapečením :-)

čtvrtek 4. ledna 2018

Cibulačka

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Bez lepku (krutony z bezlepkového pečiva)
Intolerance laktózy
Bez vajec
Bez palmového oleje

Naprosto zbožňuji cibulačku, nejraději jsem vždy měla tu pravou francouzskou. Časem jsme si ji doma zveganizovali a upravili a musím říct, že i když tato polévka je velmi levná a prostá co se týče náročnosti surovin, tak je natolik lahodná, že si ji zamilujete. Dnes jsem opět měla pocit, jako by ji manžel uvařil na másle a zjemnil smetanou. A přitom v ní ani máslo, ani smetanu nenajdete.

Suroviny (4 porce):
1 kg cibule